The WWF is run at a local level by the following offices...
- WWF Global
- Adria
- Argentina
- Armenia
- AsiaPacific
- Australia
- Austria
- Azerbaijan
- Belgium
- Bhutan
- Bolivia
- Borneo
- Brazil
- Bulgaria
- Cambodia
- Cameroon
- Canada
- Caucasus
- Central African Republic
- Central America
- Chile
- China
- Colombia
- Croatia
- Democratic Republic of the Congo
- Denmark
- Ecuador
- European Policy Office
- Finland
WWF насърчава млади хора в Централна и Източна Европа да стартират екологични инициативи
WWF търси климатични герои
Много млади хора в Централна и Източна Европа не осъзнават ефекта, който оказва върху климата техния начин на живот и не разбират колко необходими са спешните действия в тази посока. Освен това, поради липсата на опит, мнозина младежи споделят мнението, че нямат силата да допринесат за положителна промяна в обществото. И тук се намесва WWF с интересна инициатива...
Проектът „Климатични герои“ е насочен към младите хора на възраст между 15 и 24 години и цели да повиши осведомеността около климатичната криза и последиците от разточителното потребление на местно и глобално ниво. Проектът обучава 120 младежи от Централна и Източна Европа с амбицията да ги превърне в климатични лидери на своите общества. Идеята е те да стартират десетки климатични инициативи, които от своя страна да ангажират над 2500 техни връстници, представители на местни общности и дори лица, отговорни за вземането на решения.
Инициативите
Търсенето на климатични герои започна тази пролет и като резултат 49 младежи от България, Румъния, Сърбия и Чехия преминаха през образователна програма към проект „Климатични герои“. Обединявайки сили, те стартираха общо 20 инициативи като 12-те с най-голям принос към решаването на проблема с климатичните промени бяха представени по време на регионалния форум, организиран тази есен от WWF. В рамките на събитието участниците представиха своите инициативи и обмениха опит по наболели екологични казуси
Чехия:
1) Инициативата Sisters in action цели да популяризира редица екологични проблеми и да предложи решения чрез отговорно потребление. Нейните създатели подготвят видеоклипове на екологични теми и ги публикуват в YouTube. Освен това водят семинари и лекции в училища със собствени екологични програми, стремейки се да вдъхновяват младите хора да живеят устойчиво.
2) Indigos се фокусира върху Амазония, обезлесяването на която оказва негативен ефект както върху местните хора, така и върху цялата планета. Инициативата се ражда след като нейните създатели получава писмо от мъж, живеещ в тропическите гори на Амазонка, в което описва тяхното унищожение. Indigos цели да създаде независимо дигитално пространство, което да повишава осведомеността по тази тема.
3) VEDU clothing стартира след като нейната създателка дълго време не може да си намери дрехи, които хем да ѝ стоят добре, хем да са изработени отговорно. Затова е започнала да учи шиене. Днес, използвайки изхвърлени или вече закупени дрехи, тя създава елегантно ново облекло. А ако се наложи да закупи различни платове, те са с необходимите сертификати за отговорно производство.
Сърбия:
1) Biogiants цели да информира младите хора в Сърбия как климатичните промени влияят върху биоразнообразието и защо животните и растенията са важни за нас. Създателите искат да поставят началото на общност от хора, ангажирани с този проблем. Затова усилено говорят за него в своите акаунти в различни социални мрежи и даже са стартирали тематичен подкаст в Instagram.
2) Solar shelter се стреми да минимизира количеството вредни емисии, отделяни от енергийния сектор. Създателите ѝ оборудват приюти за изоставени животни в Сърбия със специални, произведени от тях, панели. Те не само подобряват качеството на живот на техните обитатели, но и намаляват енергийните разходи на приютите. Инициативата поддържа профил в Instagram, насочен към интересуващите се от темите за възобновяеми енергийни източници.
3) Community fridge се опитва да ограничи ефектите от хранителните и текстилните отпадъци върху изменението на климата. За тази цел създателите на инициативата закупуват, украсяват и разполагат на обществени места хладилници и гардероби, където всеки може да складира ненужна храна или дрехи. Всяка неизядена порция е компостирана, а и инициативата развива дарителска култура в обществото.
Румъния:
1) Инициативата „Екстремни метеорологични явления“ е създадена, за да се бори с последиците от климатичните промени. Създателите ѝ са приели за своя мисия да повишат нивото на информираност и след задълбочено проучване сред обществото стартират серия от семинари, анкети, училищни събития, статии и дори изработват късометражни документални и художествени филми на природна тематика.
2) „Румънци на педал!“ e инициатива, насърчаваща карането на велосипеди вместо автомобили, което хем да облекчи натоварения трафик, хем да повиши качеството на въздуха. Освен, че стартират кампания, за да убедят гражданите от ползите на този тип транспорт, създателите ѝ са в комуникация с местните власти в три града (Букурещ, Сибиу и Буфтеа) по повод изграждането и разширяването на колоездачна инфраструктура. Надяват се идеята да обхване постепенно и други градове в страната.
3) Инициативата „Да спасим река Днестър!“ обръща внимание на замърсяването на основния източник на питейна вода в Молдова. Създателят ѝ се стреми да обедини общественото мнение в нуждата от натиск върху местните власти, които да изградят пречиствателна станция на реката. За тази цел той разработва медийни партньроства, създава групи в социалните медии, организира кръгли маси на местно ниво, инициира петиция и дори подготвя филм за значението на Днестър за местните хора.
България:
1) Green Convo – липсата на екологична култура сред широката общественост у нас провокира Христина Касапчева да стартира своята инициатива. Green Convo разпространява информация по темата, както и съответните решения, които всички ние можем да вмъкнем в живота си под формата на малки стъпки в ежедневието. Тя включва кръгли маси, отворени дискусии, работни срещи и екосеминари от типа „направи си сам“. Засега събитията се провеждат в Пазарджик и Бургас като Христина се надява постепенно да обхванат и други градове.
2) „Първите стъпки“ е късометражен филм на Катина Сталева, който поставя поредица от интересни въпроси в сферата на екологията. Лентата сравнява живота, който живеем, и всичките негативни последствия от него, с живота, който бихме могли да живеем. Посланието е простичко – „Направете първите стъпки“ за един по-добър, по-чист и по-зелен свят. А целта му е да насърчи всички ни да не губим време, а да започнем промяната още от днес.
3) Семинарът „Първата стъпка“ беше вдъхновен от Ивайло Илиев и Русана Тончева. Участие в него взеха експерти и природозащитници от цялата страна. Семинарът имаше за цел да даде отговори на наболели въпроси, а също и да повиши нивото на осведоменост на младите хора у нас относно предизвикателствата, свързани с Черноморското крайбрежие и биоразнообразието в региона. А за най-малките участници имаше игри, насърчаващи креативното мислене и екипната работа.
Как продължаваме?
Търсенето на климатични героя продължава. Проектът ще има своя втори етап. Той започва на пролет с амбицията да вдъхнови още 20 климатични героя на възраст между 15 и 24 години. Целта на WWF е те да се превърнат в Посланици на планетата и да вдъхновяват своите връстници по света да живеят по начин, отговорен както към хората, така и към природата.
Проектът „Климатични герои“ се изпълнява от WWF България, WWF Румъния, WWF Сърбия – Адрия, Дружество за ООН в България и Чешката природозащитна партньорска фондация (Czech Environmental Partnership Foundation) с финансовата подкрепа на Европейската климатична инициатива (European Climate Initiative (EUKI)) част от Германско федерално министерство за околната среда, опазването на природата и ядрената безопасност и Британско посолство в София. Основната цел на проекта е да обърне тенденцията за влошаващо се състояние на нашата планета, за да може в бъдеще хората да живеят в хармония с природата.
Повече за проекта „Климатични герои“ можете да прочетете тук:
WWF събира климатичните герои на България
WWF търси климатичните герои на нашето време
© WWF